El desenvolupament socioemocional i afectiu durant la infantesa
QUÈ ÉS L'AFERRAMENT?
L’aferrament és el vincle afectiu
que el nadó estableix amb una o varies persones que s’ocupen d’aquest, que
cobreixen les seves necessitats bàsiques, el cuiden i li donen seguretat
emocional. Aquestes persones s’anomenen figures d’aferrament i generalment són
el pare o la mare.
A més, existeix una jerarquia
entre aquestes figures ja que es parla de “cuidador principal” que és aquella
figura per qui l’Infant sent preferència.
Així, l’aferrament és una
conducta que assegura la supervivència de l’espècie humana. Per tant, té una
rellevança universal, ja que la importància del contacte continu amb el nadó,
les seves necessitats i la sensibilitat de les seves demandes estan presents en
tots els models de criança, amb algunes variacions segons el medi cultural,
però mantenint-se la universalitat de la importància de l’aferrament.

FASES PER AL DESENVOLUPAMENT
En la formació d’aquest vincle es distingeixen quatre fases imprescindibles per al desenvolupament normal:
En la formació d’aquest vincle es distingeixen quatre fases imprescindibles per al desenvolupament normal:
- Fase de pre-aferrament: (0 a 6 setmanes): el nadó té preferència pels estímuls humans i, en especial, pel rostre humà. No obstant, no es pot parlar encara d’aferrament, ja que el nadó no reconeix les figures, encara que reconeix les olors i la veu de la seva mare. Per tant, el nadó es sentirà bé acompanyat de qui cobreixi les seves necessitats primàries independentment de qui sigui.
- Fase de formació de l’aferrament (6 setmanes a 6-8 mesos): el nadó manifesta preferència per les persones familiars i encara no refusa a les persones desconegudes. La interacció privilegiada és amb la mare, la qual comença a ser reconeguda per l’infant donant les proves de: somriure diferencial, vocalitzacions diferencials i plor diferencial. A més, quan la mare marxa, plora i quan aquesta torna, es calma.
- Fase de l’aferrament ben definida (6-8 mesos a 18-24 mesos): l’infant al principi de la fase demostra l’ansietat de la separació quan la figura d’aferrament s’allunya i, associat a ella, al final de la fase, demostren la por a les persones estranyes: ploren davant els desconeguts i cerquen la figura d’aferrament.
- Fase de formació d’una formació recíproca (a partir de 18-24 mesos): al llarg del seu desenvolupament els infants van construint representacions mentals dels objectes, les persones i els fenòmens del seu entorn. En aquest moment ja han elaborat una representació interna del vincle d’aferrament establert.

TIPUS D'AFERRAMENT
A continuació, es mostren els quatre tipus d’aferrament:
A continuació, es mostren els quatre tipus d’aferrament:
- Aferrament segur: Els infants amb aferrament segur
exploren i juguen sense por ni angoixa mentre la mare està amb ells. Es mostren
ansiosos durant el primer moment en què la mare surt de l’habitació, busquen el
seu contacte i mostren alegria quan la mare retorna. Després del retrobament,
tornen a jugar i exploren l’entorn.
- Aferrament insegur ambivalent: Mentre la mare està amb ells, aquests infants busquen la seva proximitat i no juguen ni exploren l’entorn. Quan la mare surt de l’habitació, s’angoixen molt i es mantenen enfadats quan aquesta torna, plorant i sense poder ser consolats fàcilment.
- Aferrament evitatiu: Aquests infants no fan massa cas a la mare quan aquesta es troba amb ells, i tampoc ploren. No es mostren inquiets davant els estanys i quan retorna la mare no la busquen.
- Aferrament desorganitzat: Els infants que tenen aquest patró de conducta són els més insegurs i desorientats. Tenen conductes confuses i contradictòries, evitant per exemple a la mare quan hi és, o allunyant-se d’aquesta quan apareix la persona estranya.
El desenvolupament de la personalitat
A continuació explicarem les tres
teories clàssiques sobre el desenvolupament de la personalitat dels infants:
FREUD
Per a Freud, el desenvolupament de la personalitat està
lligat al curs de les pulsions sexuals, entenent la sexualitat com a energia
vital en connexió amb l’afectivitat.
- Etapa oral (0 a 18 mesos)
La localització de la libido se centra en les activitats
orals sent la succió (xuclar-ho tot) la font de plaer. A través de la succió,
el nen va interpretant parts del món exterior, com una forma de coneixement del
que l’envolta.
En aquesta fase, les úniques relacions que estableix serà
amb la mare.
Una fixació em aquesta etapa donarà origen a una
personalitat dependent,
insegura, passiva, ansiosa, etc.
- Etapa anal (18 mesos a 3 anys)
La localització de la libido se centra en les activitats
anals (expulsió – retenció). Un fet important en aquesta etapa està associada a
l’educació del control d’esfínters, en la que són molt importants les actituds
educatives per part dels pares.
Una fixació en aquesta etapa donarà origen a una
personalitat obstinada, ordenada, hostil...
- Etapa fàl·lica (3 a 6 anys)
La localització de la libido se centra en els òrgans
genitals. És el moment en què tots els nens senten interès pels seus òrgans
genitals. Es descobreixen les diferències sexuals.
Es dóna el Complex d’Edip (en el nen) i el
Complex d’Electra (en la nena).
ERIK ERIKSON
Va ser un psicoanalista que va ressaltar més els aspectes
socials i culturals que els biològics i que es va interessar sobretot pel
modelatge social del “jo” al llarg de la vida humana.
Identifica cada etapa del desenvolupament emotiu per la
classe de crisi psicosocial que pugui produir-se:
- Confiança Bàsica vs. Desconfiança. (0 a 18 mesos).
- Autonomia vs. Vergonya i Dubte (18 mesos a 3 anys).
- Iniciativa vs. Culpa (3 a 5 anys).
WALLON
Estudia el desenvolupament de a personalitat a través d’una
sèrie d’etapes:
a) Fase de la impulsivitat motriu (0-6 mesos)
b) Fase emocional (6-12 mesos)
c) Fase sensomotor projectiva 1-3 anys).
a) Fase d’oposició (3 anys).
b) Fase de gràcia (3-4 anys).
c) Fase d’imitació dels models adults (4-5 anys).
Hola, som el grup del bloc "El desenvolupament infantil FDLP" http://eldesenvolupamentdelinfantfpd.blogspot.com.
ResponEliminacom intervendrieu vosaltres si es dones un cas d'agressivitat entre dos nens a classe?
Hola, respecte a la vostra pregunta, si a l’aula es donés un cas d’agressivitat entre dos nens, en primer lloc hauríem d’analitzar les causes de la baralla.
ResponEliminaDesprés, fer prendre consciència als dos infants que els comportaments agressius no són adequats fent-los veure les conseqüències que comporten i fent-los reflexionar sobre les conductes acceptables i les no acceptables.
Espero que us haguem respost el que ens demanàveu. Gràcies!